Yoga

Inre lugn och yttre styrka genom olika kroppsställningar samt andnings- och koncentrationsövningar.

Yoga är ett helt system med olika tekniker som kroppspositioner, andningstekniker, avslappning och meditation för att skapa balans mellan kropp och själ. Det ligger en hel vetenskap bakom som är över 5000 år gammal.

Att utöva yoga regelbundet ökar förmågan att lära sig att lyssna inåt och ökar medvetenheten om vad som händer i kroppen och sinnet. Yoga är i första hand en teknik för självkännedom och andlig utveckling, men i dagens samhälle har den även blivit en teknik för att upprätthålla fysisk och psykisk hälsa.

All yoga har samma grund men genom åren har flera hundra olika former av yoga växt fram för att passa olika individers behov. Prova gärna olika former för att hitta någon som passar dig.

Våra yogainstruktörer komponerar sina egna pass samt väljer musiken till dem.

Att tänka på när du utövar yoga

Typ av träning

Kondition
10%
Styrka
30%
Koordination
10%
Rörlighet
50%

Våra yogapass:

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga handlar om att kontrollera den mentala kroppen och bemästra sinnet. Asanas/kroppspositioner, andningstekniker, avslappning, mantran och meditation. Mantran är ord eller stavelser som ger upphov till speciella ljudvibrationer. I Kundaliniyoga är de flesta ställningarna relativt enkla. Kundaliniyoga på Campushallen är enligt Yogi Bhjan som var han som tog Kundaliniyogan till väst i slutet av 1960-talet. Passen kan variera sig från mjuka och lugna till mer kraftfulla och krävande.

Hathayoga

Hathayoga är en mjukare form av fysisk yoga där rörelserna hålls lite längre än i Vinyasayoga. Vi använder oss av yogapositioner (asana), både i flöde och stillhet, andning (pranayama), koncentration och avslappning. Även meditation och mantran (ljudvibrationer) är delar i Hathayoga. Dessa tekniker lär oss att observera vad vi behöver i ögonblicket för att läka, öppna upp och blomstra. 

BODYBALANCE

För dig som önskar mer flöde och fysisk utmaning. Bodybalance är en blandning av Tai chi, Yoga och Pilates. Läs mer här

Att ta med:

Bekväma träningskläder
Det finns mattor att låna men ta gärna med egen matta
Barfota

 

« Föregående typ: Underground