Cycle

Effektiv konditionsträning på cykel. Du tränar utifrån din egen förmåga, du bestämmer själv belastningen (motståndet) och intensiteten.

Hos oss kan du träna med wattmätare som mäter den kraft du utvecklar när du trampar.
Låter det svårt, eller kanske tuffare än vanlig inomhuscykling? Inte alls - vi hjälper dig igång. På alla våra cyclepass kan du dessutom välja att träna med eller utan wattmätaren.

  

Typ av träning

Kondition
90%
Styrka
20%
Koordination
10%
Rörlighet
10%

Våra cyclepass

Cycle 45 Bas

Ett pass för dig som är nybörjare eller för dig som vill jobba lite extra med grunderna. Genomgång av inställningar och cykelteknik.

Cycle 45/60/75 min

Variation i tempo och motstånd. Raksträckor och klättringar i olika tempon och med olika motstånd.

Cycle Watt

Med vår cykel Tomahawk IC7 erbjuder vi även pass som är baserade på watt.

Vad är watt?
När det gäller cykling så är watt den kraft du utvecklar när du trampar enkelt uttryckt. Det är det mest objektiva måttet på din prestationsförmåga och är enkelt och tillförlitligt. När pulsen varierar efter dagsform så är alltid en watt konstant oavsett.

Cycle Watt-pass
På Cycle Watt-passen kommer du att träna i olika watt-zoner baserade på ditt eget funktionella tröskelvärde, d.v.s. på vilken watt du kan träna i upp emot en timme.
Tröskelvärdet kallas för Functional Threshold Wattrate – FTW (även kallad FTP).
Din egna FTW kan du få fram genom att gå på något av våra watt-test pass.
Har du inte gjort ett watt-test så kan du mata in dina personuppgifter i cykeln. Då räknar systemet fram ett generellt värde.
Under watt-passen kan du följa exakt vilken zon du ligger i genom att displayen ändrar färg.
Det kan vara en stor hjälp då du inte behöver ha ”järnkoll” på siffrorna utan klart och tydligt ser om du tränar i rätt zon. Färgerna skapar också en inspirerande stämning runtom i salen!

Watt-test
Varför ska du göra ett watt-test? Jo, under watt-testet får du fram din personliga watt-tröskel (Functional Threshold Wattrate, FTW).
Då kan du lättare mäta dina framgångar. Har du blivit starkare? Orkar du hålla ett tyngre motstånd under en längre tid än du gjorde du gjorde sist? Våra watt-tester tar ca 30-45 min inklusive uppvärmning och nedvarvning.
 

För dig som vill följa din prestationsutveckling rekommenderar vi att du gör om testet var 6-8:e vecka.
Boka watt-testet som vanligt via hemsidan.

Förberedelser inför watt-test: vila från hård träning dagen innan testet och låt det gå ett par timmar innan du åt senast. Testet är inte fysiskt utmattande på samma sätt som ett maxpulstest men upplevs ändå jobbigt.
 

Skillnaden mellan att träna med puls eller watt är att pulsen mäter kroppens belastning och watten mäter den producerade effekten.
Pulsen varierar efter dagsform medan i watträning är en watt alltid en watt. 
Den bryr sig inte om du "druckit fyra koppar kaffe, fått sparken från jobbet, nyss tillfrisknat från en förkylning" osv. Däremot varierar ju din fysiska förmåga vilket gör att vissa pass upplevs jobbigare än andra. 

Precis som på alla Cyclepass väljer du själv hur du vill cykla. Du behöver varken använda wattfunktionen eller cykla med pulsband – du får bra konditionsträning oavsett!

Keep the wheels turning!

Att ta med:

Vattenflaska och handduk
Bekväma träningskläder
Träningsskor/cykelskor (Alla våra cyklar är utrustade med spd-pedaler)

« Föregående typ: CoreNästa aktivitet: Gästspel på Campushallen »